Laerthel vagyok, papíron filológus,

Laerthel vagyok - papíron filológus, ha valami fáj, akkor költő (ha pedig azt akarom, hogy másnak is fájjon, akkor hobbiesztéta). Két regényem van tervben, de őket még metszegetni és locsolgatni kell egy kicsit. Szeretem a mitológiát, a nyelvészetet, az irodalomelméletet, az írástechnikát, az ezzel kapcsolatos ötleteket, eszmecserét, gondolatmeneteket. Ez a blog "lakhelye" és melegágya minden ilyesminek. FIGYELEM: az írástechnikai cikkeket egy az egyben hozom át a 'Laerthel műhelye' címet viselő wattpados gyűjteményből, bármikor alávethetem őket némi utólagos szerkesztésnek.

KONTRASZTKARAKTEREK, avagy a narráció szenvedő alanyai

 Ebben a cikkben egy olyan írói hibáról lesz szó, ami az olvasó számára elég feltűnő és zavaró tud lenni; a jó hír azonban az, hogy javítható.

Kötelező disclaimer: olvastam már karakteralkotásról- és jellemzésről szóló cikkeket, amik említettek ehhez hasonló hibákat, olyat viszont még nem, ami teljes egészében ezzel a jelenséggel foglalkozott, és úgy vezette le, ahogy én. Emiatt inkább ne hivatkozz rám a témazáródban, vagy a szakdolgozatodban=) Ha pedig ismersz olyan szakirodalmat (akár angolul) ami kivesézte már ezt a témát, linkeld be kommentben, hogy javíthassam/bővíthessem a cikkemet!

De miről is lesz szó?

A jelenségnek a Google szerint nincs pontos neve, ezért adtam neki egyet: kontrasztkarakter.

Kontrasztkarakter alatt azt értem, amikor egy történetbe – általában valamilyen lényeges esemény vagy fordulópont alkalmával – belép egy mellékszereplő, akire hatalmas, neonfényű, „ŐT UTÁLNI KELL” feliratú nyilak mutatnak a szélrózsa minden irányából. A kontrasztkarakter azon túl, hogy többnyire értelmezhetetlen, hisztérikus vagy más okból kibírhatatlan magatartást tanúsít, általában egy kartonpapírból kivágott reklámtábla szellemi mélységével rendelkezik. Tényleg SEMMI szerethető nincs benne: a külseje taszító a főszereplő számára, a hangja/ kisugárzása/ szóhasználata/ stb. idegesítő, a viselkedése pedig egyenesen botrányos.

Az egyik lehetőség az, hogy senki sem viszonyul hozzá pozitívan, úgy lóg ki a történet narratívájából, mint firkás gyerekrajz egy Rembrandt közepére celluxozva; a másik pedig az, hogy az egyik (vagy több) karakter valami furcsa és logikátlan okból kedveli, vagy legalábbis megtűri maga mellett. Ebből az elbeszélés főszereplőjének hátrányai származnak.

A tipikus kontrasztkaraktert nevezhetnénk akár anti-Mary Sue-nak is, van azonban egy lényeges különbség: mégpedig az, hogy az ilyen karakter személye egyáltalán, egy félmondat erejéig sem lényeges a történetben. Saját személyisége, megítélése nincs, kizárólag más karakterekhez képest alkothatunk róla véleményt (ezért használom a ’kontraszt’ jelzőt). Az ilyen karakter tettei, vagy az általuk kiváltott hatás lehetnek fontosak a cselekményben, de ő maga lehetne akárki más – ugyanis kizárólag azért került bele a történetbe, hogy egy meghatározott, a főszereplőt (általában) hátráltató célt szolgáljon.

Ez a cél jellemzően kétféle lehet:

(1) hogy nyilvánvalóvá tegye, hozzá képest milyen intelligens/ szimpatikus/ jólelkű/ egyéb szempontból pozitív egy másik karakter (akár a főhős, akár egy másik mellékszereplő vagy love interest);

(2) hogy egy bizonyos irányba mozdítsa el a cselekményt.

Tipikus helyzetek, ahol kezdő írók kontrasztkaraktereket használnak:

a) „Konkurencia” egy romantikus sztoriban, avagy X tökéletes választás Z számára, De Neki Y Kell, Aki Egy Barom (De Hogy Miért, Azt Nem Tudjuk)

b)  A főhős „negatívja”, avagy X már az óvodában is atomfizikát tanult, de nézd, itt van Y, aki a nemének megfelelő mosdóba se talál be

c) A bully, avagy „Y ötször agyonverte X-et az iskolában, de nézd, most kiderült, hogy Őt Is Bántották, és ez Olyan Mély

d) A comic relief, avagy a karakter, aki folyamatosan viccelődik, de belül vagy halott, vagy hungarocell

e) A plot device, avagy Nem Tudom, Ki Ez, De Kellett Valaki, Hogy Mindent Elrontson

Szóval a valóságban nincsenek is kontrasztkarakterek?

De igen – mivel az egyén által érzékelt valóság minden esetben relatív!

Biztosan te is kerültél már valamilyen regénybe illően kínos helyzetbe: például, hogy egy Victoria Beckham-frizurás Karen a főnököddel akart beszélni, egy osztálytársad hazugságokat kezdett terjeszteni rólad, vagy egy minden ízében hányingerkeltő pasas szólított le az utcán. Ezekben a valós helyzetekben ők mind kontrasztkarakterként működnek: semmi pozitív nincs a magatartásukban, és legszívesebben felképelnéd őket. Akkor, abban a pillanatban úgy érzed, ők egyszemélyben tehetnek a nyugati civilizáció hanyatlásáról, az emberiség összes bűnéről, sőt, még arról is, hogy a múltkor kifelejtették a csirkeszárnyakat a KFC-s kosaradból – és ezzel nincs is semmi baj.

Ez a jelenség emberi, valósághű, kiváló humorforrás, és ami a legfontosabb: teljesen oké – de a valóság itt elválik a fikciótól, pontosabban az írásban alkalmazható elbeszélési technikáktól.

Egy történet E/3-as narrációjában, legyen az akár közeli, akár távoli, a kontrasztkarakter használata szerintem ritkán működőképes. Minden karakterednek múltja van, céljai, motivációi, kapcsolatai, és – igen – jó tulajdonságai. Olyan nem létezik, hogy valaki kizárólag előnytelen személyiségjegyekkel rendelkezik: még akkor sem, ha a narrációt irányító nézőpontkarakter képtelen meglátni a jót a kontrasztkarakternek szánt szereplőben.

Az írott szöveg objektív pozícióba helyezi az olvasóidat az elbeszélőhöz képest: ezért minden ehhez hasonló „lódítás”, túlzás azonnal látható, és zavaró lesz. Olvasóként kizökkenünk egy ilyen szövegből, megtörik az illúzió, amit a történet addig körénk festett.

Na de akkor mi a helyzet a megbízhatatlan narrátorral, vagy a közeli E/3-mal?

A kontrasztkarakter használata akkor is veszélyes, ha a lehető legközelebbi narratív távolságot használod, amit az E/3 megenged. És hogy miért?

Mert hangulatilag olyan lesz, mintha a szöveged átcsúszna E/1-be: a sorokból tükröződő szubjektivitás hiteltelenné teszi, amit írsz. Az olvasóid érezni fogják, hogy nagyon erősen egy bizonyos irányba tereled őket, és ettől akkor is kiesnek a történet ritmusából, ha ez konkrétan nem is tudatosul bennük.

Ugyanez a gond a megbízhatatlan narrátorral is. Ennek az elbeszélésmódnak a legfontosabb eleme a feszültség fenntartása: a folyamatos kétség, hogy vajon mikor valósághű az elbeszélés, és mikor lódít. Ha egyértelműen megmutatod, hogy a narrátor túloz egy szereplővel kapcsolatban, akkor elárulod a „titkát”, és oda a misztikum. Az olvasóid megtanulják majd kiszúrni, mikor „mond igazat” a narrátor, és mikor „hazudik”.

És mi a helyzet az E/1-es narrációval?

Az E/1 esetében a probléma nem annyira a szöveg, inkább a történet szintjén jelentkezik – és mivel összetettebb, szerteágazóbb, nehezebb is javítani. Kezdőként emiatt akkor sem javaslom a kontrasztkarakterek használatát, ha E/1-ben írsz, mert 100 esetből egyszer működik csak igazán jól a technika.

Alapvetően nincs azzal semmi gond, ha a nézőpontkarakter első benyomása rettentően negatív egy bizonyos szereplőről: a megfelelő hangulatfestéssel, atmoszférateremtéssel, érzelemkifejezéssel ez tökéletesen működhet! Ebben az esetben azonban nagyon fontos, hogy később árnyald ezt a képet, más helyzetekben is mutasd meg az utált mellékszereplőt.

Természetesen arra is van példa, hogy alaposan megismerünk valakit, mégsem sikerül pozitívat találnunk benne – az azonban elkerülhetetlen, hogy legalább valamennyit megértsünk a világlátásából, gondolkodásmódjából, mozgatórugóiból. E/1-ben különösen akkor zavaró egy elnagyolt kontrasztkarakter jelenléte, ha a többi szereplő kidolgozott: mellettük nagyon látszani fog, ha őt csak azért dobtad bele a cselekménybe, hogy eszköz legyen, vagy ráirányítsa a figyelmet egy másik karakterre.

De akkor hogy a francba mutassak be egy negatív mellékkaraktert? Nem írhatok mindenkiről királydrámát!

Nem is kell. Ahogy bármelyik másik szereplő, úgy a kontrasztkarakter esetében is működnek a karakteralkotás általános szabályai, trükkjei, praktikái. Ha egy adott szereplőt csak egy egyszerű, konkrét cél érdekében írtál bele a történetedbe, az teljesen rendben van: egy jól megírt bekezdéssel elhelyezheted a világodban, és a főhőseidhez való viszonyát is bemutathatod. Csak arra ügyelj, hogy ne legyél túlságosan fekete-fehér és sablonos!

Itt van például három random mondat, ami egy „eldobható” mellékkarakter személyiségére utalhat:

E/1: Ashley állt az ajtóban: Ashley, aki mellé akkor sem szállnék be a liftbe, ha a neurológián kitörne a zombiapokalipszis, és az lenne a másik opció, hogy ott helyben kizabálják az agyamat.

Távoli E/3: Mr. Harrington az a fajta ember volt, aki nem azt mondja, hogy ’ég’, hanem azt, hogy ’mennyboltozat’ – nyenyergő, hosszú ’ny’-nyel, ami keserű utóízt hagyott az ember szájában, ha egynél többször hallotta.

Közeli E/3: Fekete suhanás – hát persze, már megint az a sziszegő fenevad, hogy a rohadás essen belé; Cirmike így, Mirmike úgy, csak egyszer látná meg a tyúkól ajtajában azt a két ördögi vágású, világító szemet…! De sosem kapja rajta.

Két fontos dolgot szeretnék kiemelni a fenti példákból:

(1) Nincs bennük szinte semmi konkrét.

Az első esetben a negatív értékítélet egyértelműen szubjektív: a narrátor véleményét írja le. Ezáltal szimpatizálunk az elbeszélővel, és ha Ashley karaktere tényleg csak az adott jelenet erejéig tűnik fel, hajlamosak leszünk átvenni az álláspontját; a megfogalmazás viszont azt is lehetővé teszi, hogy az olvasó később megkedvelje Ashley-t.

A második eset a tipikus „show, don’t tell”: a szereplő szavajárását használva próbál felidézni valamilyen képet, asszociációt az olvasóban. Érezhetően kevésbé negatív, mint az előző megoldás, de egyértelműbb, radikálisabb hasonlattal is meg lehetne oldani; lényege, hogy ne legyen szájbarágós.

A harmadik eset nagyjából ugyanazt a módszert követi, mint az első: a nézőpontkarakterhez képest írja le az utált macska alakját, a macska kizárólag ebben a viszonyrendszerben jelenik meg. Ez a részlet egy olyan többletjelentést is tartalmaz, ami a narrátor megbízhatatlanságára utal, hiszen természetes dolog, hogy egy macska vadászik a tyúkokra.

(2) Egyes olvasóknak a leírás alapján az adott karakter szimpatikus is lehet!

Ez szerintem nagyon fontos, mert az igazán jól megírt antagonistáknak bizony vannak rajongói – nem feltétlenül azért, mert emberileg annyira csodálatosnak és követendő példának tartják őket, inkább simán csak olyannak szeretik őket, amilyenek: gonosznak/ szürkének/ agyafúrtnak/ őrültnek, és még sorolhatnám.

Úgy érzem, kontrasztkarakter van a regényemben, és most szégyenemben le akarom húzni magam a vécén. Mit tegyek?

Először is: NE TEDD! Mégpedig azért ne, mert a kontrasztkarakterek használata, bár elég feltűnő hiba, arra utal, hogy van benned írói potenciál. Azt jelenti, hogy már eljutottál arra a szintre, hogy ne szó szerint, hanem a környezetük, kapcsolataik alapján jellemezz bizonyos karaktereket. Az más kérdés, hogy erre a célra alkottál egy külön szereplőt, aki szegény nem rendelkezik hasonló kiváltságokkal – de az első lépést már megtetted. Jó úton jársz, már csak finomítanod kell az elképzeléseiden. A kontrasztkarakter használata egyfajta absztrakciós technika: olyan írói eszköz, ami már túlmutat a legegyszerűbb, alap elbeszélői szinten, így mindenképpen érdemes (és lehet is) csiszolni rajta.

Másodszor is: A kontrasztkarakterek elsősorban karakterközpontú történetekben jelenthetnek problémát. Szerintem általánosan elmondható, hogy a manapság kiadott regények kisebb narratív távval dolgoznak, mint a nagy, klasszikus elbeszélések – ennek számos különböző oka van, amiket sokáig lehetne elemezni, de egy a lényeg: a modern regényben sok olyan dolog nem működik, ami a klasszikusban igen. Ha pedig egy író nagyon ügyes, még egy modern elbeszélésben is működtethet kontrasztkaraktert: gondoljunk például Dolores Umbridge-re a Harry Potter sorozatból. Van benne bármi pozitív? Maximum az, hogy a végén lecsukják… Ennek ellenére működik? IGEN!

És végül, de nem utolsósorban: Az egész cikk azért született, mert a kontrasztkarakterek használata az én vissza- visszatérő, legnagyobb írói hibám. Azért ismertem fel egyáltalán, hogy valami nem stimmel ezzel, mert mások szövegeiben zavarni kezdett, majd a saját korábbi történeteimet elemezve rá kellett jönnöm, hogy ÁLLANDÓAN ezt csináltam. Borzasztóan bántam szegény mellékszereplőkkel! Ettől a hibától viszont a korai történeteim sem váltak totálisan élvezhetetlenné, szóval ha te is elkövetted ezt a hibát, majdnem biztos, hogy a te sztoridat sem nyírta ki teljesen.

Ez az első cikk, aminél semmilyen forrást nem tudok felmutatni, mert teljesen saját kútfőből született. Remélem, azért segítettem vele=) kommentelni, vitázni ér!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése