Ez egy olyan téma, ami érdekes is, összetett is, meg kértétek is. Hónapok óta ülök felette, több különböző vázlatot is írtam hozzá, de sehogy sem tűnt kellően logikusnak; ezért most szépen hátradőlök, lehunyom a szemem, és írom úgy, ahogy éppen eszembe jut.
Három része lesz:
(1) Hazudni tanulunk I.: A narratív távolság
(2) Hazudni tanulunk II.: A narratív egyenlet
(3) Hazudni tanulunk III.: A narratív diktátor
LAERTHEL MŰHELYE BEMUTATJA
HAZUDNI TANULUNK I.
A narratív távolság
Narratív távolságokat minden író használ (többet is!) függetlenül attól, hogy tisztában van-e a
létezésükkel, vagy el tudja-e magyarázni, mi a dolog lényege. Sokan a kiadásig
is eljutnak anélkül, hogy tudatosan figyelnének rájuk; pedig a megfelelő táv megválasztása,
és az azzal való variálás az úgynevezett saját írói hang egyik alapvető
vonása.
De mi is az a narratív távolság?
Mindenki kedvenc online lexikona szerint „az olvasó és a karakterek,
illetve az elbeszélés fókuszában lévő karakter(ek) és a narratívában szereplő
események között mérhető/érzékelhető távolság.”
A narratív távolság tehát olyan, mint egy skála, ami gyakorlatilag azt
határozza meg, hogy mennyire objektív egy írás szövege, illetve annak
elbeszélője (és ezáltal: mennyire láthatja objektíven az olvasó a cselekményben
történteket).
John Gardner The Art of Fiction c. könyvében úgy mutatja be a
narratív távolság különböző mértékeit, mint egy ötpontos skálát, vagy – ha így
érthetőbb – öt különböző kameraállást. Gardner példáit kölcsönvéve lássuk,
melyek ezek:
(1) Nagytotál
A skála egyik végpontján azok a történetek állnak, amelyekben a narrátor –
és ezáltal az olvasó – mindentudó pozícióból nézi az eseményeket: olyan
dolgokkal is tisztában van, amelyekkel a karakterek nem, és elmondhatja a
saját, a történet keretein kívül álló véleményét az eseményekről. Ez a fajta
nézőpont a lehető legnagyobb narratív távolsággal dolgozik, nem „zavarnak bele”
az elbeszélő, vagy akár a főszereplő gondolatai, véleményei, érzései.
Jó példa erre az alábbi történetkezdés:
„1853 tele volt. Egy termetes ember lépett ki a házból.”
à Nem tudjuk, ki ez az ember, és mire
gondol; egyelőre nem is érdekes. Csak száraz, objektív tényeket kapunk.
(2) Totál + karakter a középpontban
Ugyanezt a történetet azonban elkezdhetjük úgy is, hogy:
„Henry J. Warburton sosem volt igazán oda a hóviharokért.”
Lett egy mindentudó narrátorunk és egy fókuszban lévő szereplőnk, akiről
megtudtunk egy személyes jellegű információt: nem szereti a hóviharokat. Ezzel
máris elhagytuk az objektív tényközlés talaját, és tettünk egy lépést a személyesség
felé.
(3) Fókusz: portré
Ugyanez a történet kezdődhetne úgy is, hogy:
„Henry gyűlölte a hóvihart.”
Ugyanazt mondtuk vele, mint az előbb, mégis személyesebbnek tűnik. Miért?
Egyrészt mert a keresztnevén, Henrynek szólítjuk a karakterünket, másrészt
pedig a „sosem volt igazán oda érte” helyett azt mondjuk, „gyűlölte”
a hóvihart. Ebben a kifejezésben már Henry érzelmei tükrödőznek.
(4) Fókusz: közeli
Ha még egy lépéssel közelebb megyünk, a történetünk kezdőmondata így fog
kinézni:
„Az istenit, de utálta ezeket az átkozott hóviharokat.”
Ez az úgynevezett „közeli E/3”, ahol meg-megszólal a karakterünk hangja, és
kezdjük az ő szemén keresztül látni az eseményeket. Ha megjelenik az exe,
kiömlik a kávéja, ráordít a főnöke, mi is együtt szenvedünk majd vele.
(5) Fókusz: nézőpont
...és ezzel elérkeztünk a skála másik végére: itt azok a szöveg(részlet)ek
állnak, amelyekben a narrátor – és ezáltal az olvasó – minden érzékelése egy
karakter tapasztalataiba, gondolataiba, benyomásaiba koncentrálódik, csak ezen
a szubjektív „szűrőn” keresztül jut el az olvasóhoz. Az pedig, hogy ezalatt
a külvilágban mi történik, titok marad. Például így:
„Hó a gallérod alatt, a cipődben: megdermeszti, nyomorult lelked, betömi a réseit...”
à Ez az, ahogy Henry érzékeli az
eseményeket. Hogy ezalatt a mű objektív valóságában mi történik? Na, azt
baromira nem tudjuk. Lehet, hogy Henry épp Helsinki főterén sétál, de az is
lehet, hogy a vécén ül. Nem lényeges.
Ez a fajta próza a létező legkisebb narratív távolsággal dolgozik: az
olvasó élményei gyakorlatilag azonosak a nézőpontkarakteréivel.
(Ugyanezt a skálát E/1-ben íródott szövegekkel is felállíthatjuk, de
általánosságban igaz, hogy az E/1 azonnal közelebb hoz az adott karakterhez).
Ez eddig nagyon szép és logikus, de az a
helyzet, hogy szerintem kevés.
És hogy miért?
> Egyrészt azért, mert a narratív távolság csupán egyetlen jellemzője
annak a jelenségnek, amit magyarázni szeretne (tehát annak, hogy mennyire mutat
egy szöveg objektív vagy szubjektív képet a középpontjában lévő karakterről,
vagy mennyire elfogulatlan egy narrátor). Gardner meg is fogalmaz valami ehhez
hasonlót a The Art of Fiction egyik fejezetében: ő leginkább a pszichikai
távolság fogalmat használja a narratív távolság helyett, de néha érzelmi
távolságként is utal rá, mint szempontváltó jelenségre.
> Másrészt érdemes megnézni, mi
történik, ha minimális szerkesztést követően összeillesztjük a korábbi
példamondatainkat:
1853 tele volt. Egy termetes ember lépett ki a házból [a kavargó hóesésbe].
Henry J. Warburton sosem volt igazán oda a hóviharokért. [Ami azt illeti] Henry gyűlölte azokat az átkozott hóviharokat. Az istenit, de utálta őket!
„Hó,” gondolta. „[Mindenütt ott van,] a gallérod alatt, a cipődben: megdermeszti, nyomorult lelked, betömi a réseit...”
...tádá! Lett egy szövegünk.
A narratív távolság egy bekezdésen, sőt, néha még egy mondaton belül
is változhat: önmagában nem látás- vagy elbeszélésmód, hanem eszköz.
Olyan, mint egy sor írásban jelölt kameraállás, és még neve is van: Emma Darwin például ’Moving
Point of View’-nak, Laerthel pedig ’dinamikus narrációnak’ nevezi.
>
Harmadrészt pedig vessünk csak egy pillantást a Büszkeség és
balítélet ikonikus első soraira:
„Általánosan elismert igazság, hogy a legényembernek, ha vagyonos, okvetlenül kell feleség. Ez az igazság oly mélyen bevésődött a vidéki családok lelkébe, hogy ha ilyen ember csöppen a szomszédságukba, rögtön egyik vagy másik leányuk jog szerinti tulajdonának tekintik, még ha nem ismerik is érzéseit vagy nézeteit.”
...mi a helyzet ezzel a szövegrészlettel?
Narratív távolság? Sose volt még ilyen nagy.
Mindentudó a narrátorunk? Mint a huzat. Valószínűleg még a szombati
lottószámokat is tudja.
UGYANAKKOR:
Objektív az a valóság, amit itt látunk? Halványlila segédfogalmunk sem
lehet, mert a narrátor nyíltan beleviszi a saját ítéleteit/ véleményét/ finom
humorát/ szarkasztikus felhangját a csodaszép 19. századi prózájába, az
istenfáját neki.:D
Mi következik mindebből?
Ami valójában megteremti (vagy variálja) a kellő narratív távolságot, az az
én véleményem szerint nem egyetlen leírható dolog, nem „a távolság”, hanem
több (egészen pontosan 6) tényező összessége.
Hogy melyek ezek, az a sorozat következő
részéből kiderül=)
> Ha arra vagy kíváncsi egy kicsit bővebben, hogy a „nagykönyv” szerint mi az a narratív távolság, ajánlom a cikk végén feltüntetett forrásokat (angoltudás szükséges)...
> ...ha pedig érdekel egy összetettebb, szakirodalommal kevésbé alátámasztható vélemény, akkor ne add fel, és olvass tovább!=) A következő két részben megpróbálom egy kicsit máshogy elmagyarázni ezt az egészet, mint azok a cikkek, amiket egy gyors Google-keresés kihozna.
Hamarosan folytatjuk!
Felhasznált irodalom
Gardner, John. The Art of Fiction (1984). New York: Vintage Books, 1991.
https://emmadarwin.typepad.com/thisitchofwriting/psychic-distance-what-it-is-and-how-to-use-it.html
http://theeditorsblog.net/2011/11/16/deep-pov-whats-so-deep-about-it/
https://theeditorsblog.net/2016/07/19/deep-pov-and-narrative-distance-part-1/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése